Mindfulness op school

Vandaag heb ik een mindfulness training gegeven in de klas van Saar. Dit is een Montessori bovenbouw klas waarin groep 6,7 en 8 kinderen zitten. Saar had me gewaarschuwd, haar klas is heel druk, zei ze. Dat viel enorm mee! Het was zo leuk.
Ik had met haar leraar besproken dat het me leuk leek om deze training te geven, juist nu de cito toetsen eraan komen. De kinderen hebben net de drukke periode van December gehad, en leven in het centrum van Amsterdam is al een hele goede reden om iets over mindfulness te leren.
Gewoon al om te leren hoe je je, heel praktisch, even terug kunt trekken in jezelf, met de focus op je ademhaling, om even in te checken hoe het met je gaat.
Niet bezig zijn met afgelopen week, of met komende week, maar puur en alleen even met dit moment, nu.

We hebben “de berg meditatie” gedaan. Gewoon zittend op hun eigen stoel, zodat ze leren dat je het overal kunt doen, ook zonder dat anderen het door hoeven te hebben. Het was muisstil en ze luisterden heel kalm naar mijn instructies.

Naderhand hebben we besproken hoe ze het ervaren hadden. Zowel de jongens, als de meiden, vertelden:

” Ik voelde me heel sterk/stevig”
” Ik werd er heel rustig van”
” Het was of ik even vergat dat ik hier zat, met iedereen om me heen”

Ze lieten elkaar rustig uitpraten en knikten allemaal bevestigend.

Zelf voelde ik me blij van binnen, met deze kleine bijdrage aan deze leuke jonge mensen, in deze heerlijke drukke stad. IMG_1121

One thought on “Mindfulness op school

  1. Het zou basis onderwijs moeten zijn: mindfulness. Net als meer buiten spelen en bewegen en geen cijfers meer maar een leerkracht die zelf de sterke en ontwikkelpunten kent van het kind en daarop stuurt. Mooi dat jij het zo in de wereld hebt gezet.

Geef een reactie

