Waar word jij opgewonden van?

Hoe weet je nou dat iets jouw passie of nog hipper ” jouw missie” is?

In gesprek vandaag met een client kwam het weer even naar voren. Hoe weet je dat nou? Ik vertelde haar wat ik had gehoord en geobserveerd, toen zij over de verschillende onderwerpen sprak. Ik gaf er geen oordeel over maar puur wat me opgevallen was. Bij het ene verhaal zat ze te vertellen met afgezakte schouders en een moe gezicht, en bij het andere verhaal ontspande ze helemaal, straalde ze en zat ze rechtop, vol energie.

Deze situatie heb ik al eerder meegemaakt. Toen deze man mij radeloos vertelde welke opties hij had, zag en hoorde ik hem zelf al een antwoord geven. Bij het ene verhaal kon hij het heel goed verwoorden en beredeneren . Hij zat er gespannen bij. Bij het tweede verhaal, waren er nog veel open eindjes en mogelijke hindernissen maar hij leefde compleet op.
Toen ik hem teruggaf wat ik hoorde en zag, begon hij te lachen. Hij wist het eigenlijk allang. Het was echter niet de makkelijkste of veiligste optie. Hij moest duidelijk uit zijn comfort zone.

Zelf weet ik nog goed hoe mijn coach mij destijds teruggaf hoe ik mijn opties verwoord had. Ik gebruikte steeds ik weet of denk. Ze zei kort: dat zit in je hoofd, ga nou eens naar je buik! Die buik die ik jarenlang te dik en pafferig vond. Ik voelde niets. Was even in de war. Ze had gelijk. Verstandelijk leek het een wijs besluit maar zo had ik in mijn keven al heel veel keuzes gemaakt. Mijn diepe verlangen zat er niet in. Ik moest verder kijken en onderzoeken en voelen dus. Alleen zo kon ik mijn patroon doorbreken. Voor mijzelf en niemand anders.

Ik las recent een mooi boek van Margaret J. Wheatley ( Ver van huis), over krijgers en hun missie. En toen voelde ik het wel, in mijn inmiddels allang niet meer zo pafferige of dikke buik. Ik voelde mijn missie en dat voelde heel geruststellend. Zelfs als er geen cent mee te behalen valt! Want dit gaat veel verder. Daar word ik opgewonden van.

Mensen helpen hun missie te vinden, samen te werken en te zijn binnen een community. Want samen lukt er veel meer. Je moet je er wel kwetsbaar voor open durven stellen en heel bewust leven en keuzes maken. Dat gaat niet vanzelf maar lukt wel steeds beter.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/b84/41617421/files/2015/01/img_1021.jpg

Geef een reactie

