Afwachten of opeisen en najagen

Een vriendin raadde mij aan het boek te lezen “Lean in” van Sheryl Sandberg. Wat een heerlijk boek.

In dit boek geeft Sheryl allerlei hele praktisch inzichten voor Young professionals, en vrouwen specifiek, over hoe we kijken naar vrouwelijke leiders en leiderschapskwaliteiten. Zelfs de kwaliteiten en/of talenten die kleine meisjes misschien al laten zien en hoe we als ouders en maatschappij kunnen meewerken aan het streven naar meer vrouwen op topposities.

Ik zie mijzelf niet als feministe, maar deze inzichten zijn wel degelijk interessant. Helemaal als jongste van 4 zussen, met allemaal 2 dochters!

Daar waar we pittige jonge, extraverte en frisse meiden o.a. eigenwijs en bijdehand noemen met negatieve, cynische ondertoon, kunnen we er ook voor kiezen, meer te kijken in mogelijke talenten.

Er is natuurlijk verschil tussen opstandige, luidruchtige of schreeuwerige meiden en de orginelere Pippi Langkous typetjes, die zelf durven nadenken en alles wat ze zien of moeten doen ook willen onderzoeken of bevragen.  De eersten maken alleen maar lawaai en de tweede kosten wellicht wat meer energie, maar het dient dus een groter doel.

We kunnen onze dochters opvoeden tot beleefde, voor de buitenwereld nette dametjes of als onderzoekende, sterke vrouwen die niet schromen om dingen zelf te bevragen en zelf te creëren. Bij deze beloof ik ten aanzien van iedereen, dat ik nog meer ga luisteren naar hetgeen mijn meiden laten zien en horen. Naast de huisafspraken en rituelen om ons huishouden te structureren, zal ik een hoger doel nastreven. Het doel van het zien van hun “excellent executive leaderships skills! ” voor ik het afwimpel met de door mij opgelegde regels.

Maak me gek dames!

 

Geef een reactie

