Je moet groter denken!

Regelmatig hoor ik dit in mijn omgeving. Men denkt dat ik “te klein denk”. Het wordt vaak luchtig even genoemd, maar ik hoor het erg duidelijk omdat het me geloof ik wat irriteren kan. Ook heb ik geleerd dat hetgeen je irriteert, juist iets kan leren. Wat kan ik hiervan leren?

Dingen die direct in mij opkomen.

Wie (reële) doelen stelt komt verder. Het feit dat ik dit tussen haakjes zet, zegt misschien al wat? Ik denk dat ik niet perse groter hoef te denken. Ik schipper tussen wat “realistisch” is en wat ik “voldoende” acht. Het kan namelijk zijn dat ik als persoon ook snel tevreden ben. Dan kun je denken aan conflict vermijdend maar ik ben alles behalve dat. Jaren lang heb ik gehoord dat ik teveel in mijn hoofd zat en moest leren meer naar mijn buik te gaan.

In mijn omgeving zie ik mensen die “groots denken” en succesvol zijn en toch erg “zoekend” zijn in andere zaken. Dat heb ik dan weer minder. Heel veel vragen in mijn leven heb ik al onderzocht en de meeste antwoorden heb ik al gevonden. Bij mijzelf vooral.

Door meer bewust (mindful) over van alles na te denken en te voelen wat er met mij gebeurt, herken ik mijzelf en mijn onderbuik-gevoel.  Mijn intuïtie gebruik ik veel meer bewust en zet ik ook actief in. Ik doe veelal meer van wat goed voelt en minder wat niet goed voelt. Gewoon omdat het kan. Die luxe en vrijheid heeft niet iedereen. Ook daar ben ik me heel bewust van en daar ben ik ook heel dankbaar voor.

Al met al denk ik dus niet te klein, ik ken mijzelf gewoon best goed en tune veelal goed in op mijn intuïtie. Tevredenheid en dankbaarheid is dus onderdeel hiervan. Is dat slecht? Houdt mij dat klein? Of lui misschien? Nee. Ik denk het niet. Ik voel veel energie en hoop dat ik ook anderen kan inspireren.

Ook ben ik nu bewust aan het investeren, zonder altijd iets terug te verwachten. Tot nu toe bevalt me dit verassend goed. Ik zeg verassend omdat ik redelijk vanuit mijn opvoeding heb meegekregen dat je voor alles een wederdienst kunt verwachten of afdwingen. Vrij geven is een heerlijk gevoel en vrij ontvangen ook.

In relaties merk ik dat ik ook steeds meer bewust wordt van het feit dat ik niet altijd vrij van een verwachting, investeer. Daar waar ik dat wel heel bewust doe, geeft het heel veel voldoening. Met “compassie” zal ik de rest van mijn leven nog mee bezig zijn denk ik. Inleven in de ander en niet veroordelen. Je kunt een mening hebben en van alles “invullen”  of juist meer met “open Mind” en als een onderzoeker gewoon waarnemen en observeren.

IMG_0759.JPG

Geef een reactie

